Koupě nemovitosti rozhodně není jednoduchou záležitostí. Zejména pro ty, kteří nikdy s obchodem neměli žádnou zkušenost. V takové situaci je dobré si vždy zjistit, jak celý proces probíhá a co vše vás vlastně čeká. Hodně lidí využije známých a přátel, kteří zkušenost s koupí domu či bytu již mají, ale mnohokrát se dočkají odpovědi, jako třeba: „Já už nevím, za nás to všechno dělala realitka,“ nebo „To už si nepamatuju, jak to bylo přesně, ale vím, že s tím byly obíhačky…“.

V tomto článku bych se tedy rád zaměřil na celý proces obchodu a přiblížil tak mnohým z vás celou situaci v praxi…

  • Výběr nemovitosti

V dnešní době natrefíte jen na málo nemovitostí, které by nespadaly pod realitní kancelář. Málokdo chce totiž řešit prodej domu či bytu sám, protože moc dobře ví, jak moc časově náročné jsou prohlídky a následující papírování. Co se týče samotného vyhledávání vhodného typu bydlení, internet je tou nejlepší volbou. Právě doba techniky umožňuje potencionálním zákazníkům snadno najít přesně to, co bude vyhovovat jejich požadavkům a zjistit si tak mnoho informací o nemovitosti ještě dříve, než samotného prodejce kontaktují.

Pořizování vlastního bydlení je vždy běh na dlouhou trať. Přestože samotný výběr nemovitosti může být opravdu rychlý, je zde mnoho dalších faktorů, které celý průběh zdržují, a to úřady.

  • Prohlídka

Jakmile máte domeček či byt vyhlídnutý a již jste kontaktovali realitní kancelář, ujmul se vás některý z realitních makléřů a pozval na prohlídku. Prohlídka je velice důležitá, protože zde se dozvíte veškeré podrobné informace jak o nemovitosti, tak o samotném průběhu obchodu. Seriózní realitní makléř by vám měl představit veškerá pro a proti vámi vybraného budoucího bydlení a zodpovědět na všechny vaše otázky týkající se obchodu. Samotná prohlídka může být skupinová, tedy realizována v určitém termínu pro všechny zájemce o nemovitost, nebo individuální. Ovšem, nikdy nedávejte hned na první dojem. Může se stát, že realitní makléř celou nemovitost vykreslí v tom nejlepším světle a vy tak hodně věcí přehlédnete. Je dobré prohlídku absolvovat víckrát, pokud vás nemovitost skutečně oslovila, a zvážit veškerá pro a proti a především přemýšlet nad budoucností. Nejedná se přece o sobotní nákup v samoobsluze…

 

  • Koupě nemovitosti

Jakmile se rozhodnete, že nemovitost opravdu chcete, je třeba ujasnit si s realitním makléřem, jak budou následující úkony probíhat a kdo bude co zařizovat. V případě nákupu nemovitosti přes realitní kancelář je však samotná realitka zprostředkovatelem nejen samotné nemovitosti, ale také veškerých služeb, které jsou pro vyřízení celého obchodu naprosto nezbytné. Takovéto služby bývají častokrát zahrnuty v ceně nemovitosti včetně provize. Pokud jste tedy zvítězili nad ostatními zájemci a nemovitost brzy bude vaše, počítejte s tím, že nyní už se bude jen úřadovat. Nezapomeňte se tedy vždy na jakékoli nejasnosti realitního makléře zeptat, stejně tak si pečlivě přečíst veškeré dokumenty, které vám realitní společnost obstará.

  • Smlouvy a další papírování

Smlouva o smlouvě budoucí kupní

Nyní vás čeká poměrně obsáhlý smluvní proces. Vše začíná Smlouvou o smlouvě budoucí kupní, případně Rezervační smlouvou. Podpis tohoto dokumentu je nezbytný v případě, že nemůžete cenu nemovitosti uhradit ihned, ale musíte čekat například na schválení hypotéky. Tato smlouva slouží k ubezpečení se obou stran, že skutečně v budoucnu dojde k nákupu nemovitosti, a tedy i převodu aktuálního majitele na nového vlastníka. Mnohdy je spojena také s rezervačním poplatkem. Ve Smlouvě o smlouvě budoucí kupní by vás měl realitní makléř seznámit s návrhem budoucí Kupní smlouvy. Dbejte tedy opatrnosti. Pro tyto účely spoustu lidí volí spolupráci s vybraným advokátem či finančním poradcem, který smlouvy pečlivě prověří a ujistí vás, zda je vše skutečně v pořádku a může dojít k jejich podpisu a případnému uhrazení rezervačního poplatku.

Smlouva o úschově finančních prostředků

Úschova finančních prostředků spočívá v uschování peněz u schovatele do té doby, než dojde k zápisu nového majitele na katastru nemovitostí. Do té doby dům oficiálně není váš a pokud by k převodu mělo dojít dříve než k samotnému zápisu, mohlo by se také stát, že katastr návrh zamítne, nebo prodávající jej třeba vůbec nepodá. Bez peněz lze ale jen těžko přistoupit na přepis nemovitosti z hlediska prodejce. Jakmile tedy dojde ke schválení hypotéky, nastává čas na podpis Smlouvy o úschově finančních prostředků. Sám kupující má vždy právo si zvolit způsob úschovy (notář, advokát, banka, realitní kancelář).

Kupní smlouva

Jakmile je vše vyřízeno a máte s prodávajícím vyjasněny veškeré nesrovnalosti a podepsány veškeré dokumenty, může dojít k podpisu kupní smlouvy. Opět je na místě  důslednost, a tedy poctivá kontrola informací, které  kupní smlouva obsahuje. Jakmile si budete jisti vy nebo váš finanční poradce či advokát, že je vše v naprostém pořádku, může dojít k podpisu. Tato smlouva je poslední a jejím podpisem se již skutečně zavazujete k nevratné koupi nemovitosti. Spolu s podpisem tohoto dokumentu dochází i k podpisu návrhu na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí. 

 

  • Daň z nabytí nemovitých věcí a úhrada kupní ceny

Jakmile dojde k podpisu všech výše uvedených dokumentů, může dojít k úhradě kupní ceny a je podán návrh na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí. Jak jsem již výše uvedl, a stejně i tak v jednom z mých článků, není dobré převádět peníze na účet prodávajícího dříve, než dojde k přepsání nového majitele na katastru nemovitostí. Z tohoto důvodu je dobré využít úschovy peněz u vámi zvoleného schovatele a čekat, až návrh na katastru bude schválen. Je zde však ochranná 30 denní lhůta, takže tento krok je asi časově nejnáročnější. Následně může dojít k převodu kupní ceny z úschovy na účet prodávajícího a obchod je dokončen. Dále je třeba uhradit daň z nabytí nemovitých věcí, která činní 4 % z celkové kupní ceny nemovitosti. Tuto je nutné uhradit do konce třetího kalendářního měsíce, následujícím po měsíci, kdy byl podán návrh na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí, a to prostřednictvím finančního úřadu, v jehož obvodu se nemovitost nachází.

  • Předání nemovitosti

Jakmile jsou veškeré nezbytnosti související s obchodem již za vámi a na katastru nemovitostí u vámi zakoupeného domu či bytu figuruje vaše jméno, může dojít k samotnému předání. Tento krok by měl být uskutečněn na základě předávacího protokolu, ve kterém byste se měli dočíst o stavu nemovitosti a jejím vybavení spolu s přepisem služeb. Stav nemovitosti by taktéž měl souhlasit s informacemi, jež jsou obsaženy v kupní smlouvy. Jakmile je podepsán i tento dokument a celý proces proběhl v naprostém pořádku, můžete si nyní oddechnout a radovat se z nového bydlení!